شبهه کلامی و پاسخ آن
سوال:اختلافاتی که در آفرینش مخلوقات به ویژه در انسانها وجود دارد چگونه با عدل و حکمت الهی سازگار است؟ وچرا خدای حکیم و عادل همه مخلوقالت را یکسان نیافریده است؟ پاسخ: اختلاف در آفریدگان در بهره های وجودی،لازمه آفرینش و تابع قوانین علی و معلولی حاکم بر آن است.و فرض یکسان بودن همه آنها پندار خامی است واگر اندکی دقت کنیم خواهیم دانست که چنین فرضی مساوی با ترک آفرینش است زیرا اگر همه انسانها زن یا مرد بودند توالد و تناسلی انجام نمی گرفت و نسل انسان، منقرض می گردید و اگر همه مخلوقات انسان بودند چیزی برای خوردن و تامین سایر نیازمندی ها نمی یافتند و نیز اگر همه حیوانات یا نباتات یک نوع و یک رنگ و دارای خواص یکسان می بودند اینهمه فواید بیشمار و زیبایی های خیره کننده پدید نمی آمد و پدید آمدن این یا آن نوع از پدیده ها ،با این یا آن ویژگی ،تابع اسباب و شرایطی است که در جریان حرکت و تحول ماده فراهم میشود و هیچکس را قبل از آفرینش حقی بر خدا نیست که او را چنین یا چنان بیافریند یا در این یا آن مکان و در این یا آن زمان قرار دهد تا جایی برای عدل و ظلم داشته باشد.
منبع؛ آموزش عقاید،آیت الله محمد تقی مصباح یزدی،مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی،چاپ شانزدهم،زمستان 1376، صفحه 196 الی 197